Akumulatory START-STOP – EFB do systemów START – STOP

Zdjęcie przez formularz PxHere

Zdjęcie przez formularz PxHere

Dlaczego system start – stop wymaga stosowania specjalnego akumulatora samochodowego? Jak dobrać właściwy akumulator do samochodu z systemem start – stop? Na co zwrócić uwagę przy wyborze akumulatora do samochodu z systemem start – stop?

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest system start – stop, jak działa i dlaczego się go stosuje?
  • Dlaczego akumulator samochodowy jest tak ważny dla systemu start – stop?
  • Jakie technologie stosuje się przy produkcji akumulatorów do systemów start – stop?
  • Jak wybrać właściwy akumulator do auta z systemem start – stop?
  • Na który akumulator warto zwrócić uwagę?

Akumulatory START-STOP to rozwiązanie, które ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Samochody z systemem start – stop są coraz popularniejsze na polskich drogach. Niemal każde fabrycznie nowe auto ma ten system na wyposażeniu. Coraz więcej używanych samochodów, sprowadzanych z UE, ma również ten system na pokładzie. Kluczowe znaczenie dla sprawności systemu i działania napędu ma właściwy akumulator samochodowy. To element eksploatacyjny, zatem wymaga wymiany co kilka lat. Właściwie dobrany akumulator samochodowy potrafi pracować 5 i więcej lat. Zastosowanie nieodpowiedniego akumulatora w aucie z systemem start – stop prowadzi do jego szybkiego zniszczenia.

Dlaczego stosuje się akumulatory START-STOP

W ostatnich latach wywierano bardzo silną presję na producentów samochodów. Miała ona na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. W odpowiedzi na to, producenci samochodów wprowadzili szereg rozwiązań technicznych. Najważniejszym z nich było wprowadzenie do masowej produkcji małolitrażowych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zaczęto masowo stosować turbodoładowanie. Zastosowano systemy, które zalecały wybór konkretnego biegu w danej chwili, zgodnie z zasadami ecodrivingu. Wprowadzono również system start – stop, mający oszczędzać paliwo w warunkach miejskich. Efekty zastosowanych rozwiązań w wielu przypadkach okazały się kontrowersyjne. Ich praktyczną skuteczność wielokrotnie podważano.

Jak działają akumulatory START-STOP

Akumulatory START-STOP aktywuje się i dezaktywuje naciśnięciem odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej.  Gdy jest aktywny, na desce rozdzielczej samochodu wyświetla się kontrolka. Gdy jest nieaktywny, kontrolka jest przekreślona. Jak działają Akumulatory START-STOP w samochodzie z manualną skrzynią? Gdy kierowca zatrzyma się, wrzuci bieg na luz i puści sprzęgło, system wyłącza silnik. Gdy kierowca wciśnie sprzęgło, silnik się uruchamia. Jak działa system start – stop w samochodzie z automatyczną skrzynią? Po naciśnięciu hamulca i całkowitym zatrzymaniu pojazdu, system wyłącza silnik. Po puszczeniu pedału hamulca, system uruchamia silnik. W praktyce, start – stop ma pomóc w oszczędzaniu paliwa po zatrzymaniu się przed czerwonym światłem na skrzyżowaniu. Po wyłączeniu silnika, działa oświetlenie zewnętrzne i wszystkie systemy bezpieczeństwa. Działają także wskaźniki na desce rozdzielczej, ogrzewanie lub klimatyzacja, audio i nawigacja, jeśli zostały wcześniej uruchomione. System monitoruje stopień naładowania akumulatora samochodowego. Jeśli jest on naładowany w niewielkim stopniu, silnik nie zostanie wyłączony, aby zapobiec rozładowaniu.

Akumulatory START-STOP wymagały kilku zmian w układzie napędowym auta.

Niezbędne było zastosowanie diametralnie innego rozrusznika, niż w standardowych samochodach. Rozrusznik musiał być przygotowany do wielokrotnego uruchamiania silnika w trakcie jednego przejazdu. Musiał także działać szybciej, niż standardowy, aby umożliwić szybkie uruchomienie silnika. Dzięki temu możliwe jest płynne ruszenie spod świateł. Producenci musieli również zastosować rozwiązania techniczne, zapewniające smarowanie i chłodzenie turbosprężarki po wyłączeniu silnika. Potrzebne było również rozwiązanie, podtrzymujące ciśnienie oleju silnikowego w jednostce napędowej. Niezbędne były również zmiany w konstrukcji alternatora. Jednak szczególnie ważną rolę w samochodach z systemem start – stop pełni akumulator samochodowy.

Akumulator samochodowy w samochodach z systemami start – stop

Dlaczego w samochodach z systemami start – stop stosuje się specjalne akumulatory samochodowe? Spójrzmy na specyfikę pracy akumulatora w takim aucie.  W trakcie jednej krótkiej trasy po mieście, silnik samochodu może być wyłączany i uruchamiany nawet kilka razy. Za każdym razem akumulator musi zapewnić prąd, niezbędny do zasilenia rozrusznika.

To nie wszystko. W autach z silnikami benzynowymi, akumulator musi za każdym razem zasilić elektryczną pompę paliwa, cewki zapłonowe i świece zapłonowe. W dieslach – elektryczną pompę paliwa i świece żarowe. Czy to wszystko? Nie. W trakcie postoju, który może trwać kilkadziesiąt sekund, akumulator podtrzymuje zasilanie dla szeregu urządzeń. To przede wszystkim komputery, sterujące pracą silnika i wszystkich pozostałych układów. Akumulator zapewnia zasilanie dla oświetlenia zewnętrznego – przedniego i tylnego. Po wyłączeniu silnika dalej muszą działać wszystkie przyrządy na desce rozdzielczej. Zasilane są wszystkie czujniki systemów bezpieczeństwa. A także to, co pobiera najwięcej prądu, czyli ogrzewanie, klimatyzacja i audio.

Co w przypadku start – stop? 

Dlatego też w samochodach z systemami start – stop nie stosuje się zwykłych akumulatorów kwasowo – ołowiowych. Mają one niewystarczające parametry dla tego typu eksploatacji. Akumulatory START-STOP montowane w samochodach z systemami start – stop muszą być odporne na pracę cykliczną. Muszą mieć również większą pojemność od standardowych kwasowo – ołowiowych. W samochodach z systemami start – stop stosuje się dwa rodzaje akumulatorów. Są to akumulatory AGM i akumulatory EFB. Nie wolno ich stosować wymiennie. Jeśli w danym samochodzie producent zastosował akumulator, wykonany w technologii EFB, wolno stosować tylko taki. To samo dotyczy systemu AGM.

Akumulatory AGM i EFB – czym się charakteryzują?

Akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat) są przeznaczone do stosowania w samochodach z systemami start – stop. Ponadto montuje się je w hybrydach z systemami hamowania rekuperacyjnego. Akumulatory AGM charakteryzują się tym, że elektrolit jest w nich związany w matach z włókna szklanego. Takie rozwiązanie ma na celu zabezpieczenie elektrolitu przed rozwarstwieniem. Można również bezpiecznie odprowadzać gazy, powstające podczas szybkiego ładowania. Akumulatory AGM są odporne na głębokie rozładowania i niepełne doładowania. Ładuje się je szybciej niż akumulatory kwasowo – ołowiowe. Łatwo przyjmują ładunek elektryczny – co jest szczególnie ważne w przypadku hamowania rekuperacyjnego. Czyli odzyskiwania energii z hamowania, która służy do ładowania akumulatora. Można je ładować prądem o napięciu od 14,65 do 14,95 V. Akumulatory AGM mają kilkakrotnie większą żywotność od zwykłych akumulatorów kwasowo – ołowiowych.

Akumulatory EFB Enhanced Flooded Battery

Przeznaczone są do montowania w samochodach z systemami start – stop. Ale nie tylko. Świetnie też sprawdzają się w autach bez systemu start – stop, eksploatowanych przede wszystkim w mieście. EFB to również bardzo dobre rozwiązanie do taksówek, busów i pojazdów użytkowych. Akumulatory wykonane w technologii EFB, w której dodatnie kratki pokryte są masą czynną zawierającą domieszkę grafitu oraz matą polimerową. Stosuje się także grubsze kratki ujemne. Akumulatory EFB ładują się znacznie szybciej, niż  akumulatory kwasowo – ołowiowe dzięki domieszce grafitu, która polepsza przepływ ładunków elektrycznych w masie czynnej płyt akumulatora. Ma to szczególne znaczenie w przypadku eksploatacji auta z systemem start – stop. Alternator musi naładować akumulator jak najszybciej, przed kolejnym wyłączeniem silnika. Akumulatory EFB mają także większą żywotność od akumulatorów kwasowo – ołowiowych. Są również bardziej odporne na wstrząsy. W samochodach z systemem start – stop i akumulatorami EFB, wartość napięcia ładowania zawiera się w przedziale od 14,00 do 14,4 V.

Akumulatory EFB FIVE STAR, idealne do aut z systemami start – stop

Nawet najlepszy akumulator to skończone źródło energii. Zawsze przychodzi czas na jego wymianę. Jeśli w Twoim samochodzie producent przewidział stosowanie akumulatorów EFB – rozważ zakup akumulatora FIVE STAR EFB Start – Stop. Akumulatory START-STOP marki FIVE STAR EFB, w charakterystycznej, żółtej obudowie, cechują się wysokimi parametrami technicznymi. Mogą pochwalić się długą żywotnością i zwiększoną trwałością cykliczną. Zostały wyprodukowane w nowoczesnej technologii Ca /Ca 3XD Graphite. Dodatkowym atutem jest przedłużona gwarancja – do 30 miesięcy. Równocześnie w ofercie Spółki FIVE STAR POLSKA Sp. z o.o.  możemy znaleźć wysokiej jakości akumulatory samochodowe MIDAC ITINERIS AGM wyprodukowane przez włoską fabrykę akumulatorów MIDAC SpA. Spółka FIVE STAR POLSKA Sp. z o.o. jest wyłącznym przedstawicielem fabryki MIDAC SpA. na terenie Polski.

Akumulatory FIVE STAR są obecne na polskim rynku od 25 lat.

W tym okresie zdobyły uznanie dziesiątek tysięcy użytkowników. Marka FIVE STAR dysponuje siecią serwisową na terenie całego kraju. Akumulator do konkretnego modelu samochodu możesz wygodnie dobrać na stronie FIVESTAR.PL, korzystając z wyszukiwarki. Dzięki niej dobierzesz parametry baterii – pojemność, rozmiar i układ biegunów.

Właściwy akumulator samochodowy pozwoli oszczędzać paliwo wraz z systemem start – stop. Przy dobrych warunkach eksploatacji, akumulator FIVE STAR będzie pracował bezawaryjnie przez kilka lat.

 

Źródło: ma-pro.com.pl