iXAR to polski, mały samochód elektryczny, który jest zasilany akumulatorami semitrakcyjnymi FiveStar. Samochód ma atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Ma to być auto miejskie, które będzie tanie w zakupie i w eksploatacji. Samochód elektryczny iXAR już jeździ!
Producentem małego auta elektrycznego jest firma iXAR sp. z o.o., która powstała w 2017 roku i ma siedzibę w Nysie. Firma iXAR sp. z o.o. wywodzi się z przedsiębiorstw Proto Cars sp. z o.o. i Dytko Sport Sp. J., które do tej pory zajmowały się budową specjalistycznych aut, produkowanych głównie z myślą o sporcie samochodowym.
Samochód elektryczny iXAR powstał bez wielomiliardowych inwestycji i bez drogich podzespołów, takich jak bateria litowo – jonowa, z której na co dzień korzystają współczesne samochody elektryczne.
Polski samochód elektryczny iXAR zbudowano zgodnie z europejską homologacją L7e CP (auto ma małe wymiary, małą masę własną i porusza się z ograniczoną prędkością do 40 km/h). Samochód bez problemu pomieści 2 dorosłych i 2 dzieci. Zaprojektowano go z myślą o eksploatacji w dużym mieście. Mieszkańcy dużych ośrodków miejskich poruszają się najczęściej na niewielkich dystansach. Taka eksploatacja jest wyjątkowo trudna dla silników spalinowych (benzynowych i wysokoprężnych), które nie mogą osiągnąć temperatury roboczej i przez to, na krótkich trasach zużywają dużo paliwa. Niszczą się stale niedoładowane akumulatory rozruchowe, zapychają się filtry cząstek stałych.
Alternatywą jest małe, tanie auto elektryczne, które pozwala na tanią eksploatację. Jego napęd pracuje w optymalny sposób bez względu na długość trasy, jaką musi pokonać. Auto nie emituje też zanieczyszczeń, dzięki czemu będzie można nim wjeżdżać do centrów miast. Małe wymiary z pewnością ułatwią parkowanie, nawet w najciaśniejszym miejscu. Ograniczona prędkość do 40 km/h w zupełności wystarczy do poruszania się po mieście.
Samochód elektryczny iXAR to świetny pomysł na drugie auto w rodzinie, przeznaczone do codziennych dojazdów do pracy, szkoły i załatwiania spraw na terenie miasta. Może to być również jedyne auto dla kogoś, kto zdecydowaną większość czasu spędza na terenie miasta.
Pasja do motoryzacji, a także wieloletnie doświadczenie konstruktorów, pozwoliły im zaprojektować niezwykle nowoczesne auto. Bez wielkich nakładów finansowych. Konstrukcja samochodu powstała w oparciu o spawane rurki stalowe. To mocna i wytrzymała konstrukcja, którą stosuje się w samochodach wyczynowych i sportowych.
Zewnętrzne elementy nadwozia powstały z tworzyw sztucznych. Dzięki temu auto jest lekkie a jego elementy zewnętrzne są odporne na działanie korozji. Takie rozwiązania od dawna stosują francuscy producenci aut, gdzie na przykład maski i tylne klapy są produkowane z tworzyw sztucznych.
Napęd samochodu składa się z silnika elektrycznego o mocy 21 KM i jednobiegowej skrzyni redukcyjnej. Źródłem zasilania są akumulatory semitrakcyjne głębokiego wyładowania FiveStar. Obecnie zasięg samochodu wynosi do 50 kilometrów na jednym ładowaniu. Konstruktorzy planują zwiększyć go do 100 kilometrów.
Zastosowane akumulatory semitrakcyjne są o wielokroć tańsze od baterii litowo – jonowych, dzięki czemu można planować, że seryjnie produkowane auto będzie miało niską cenę. Akumulatory semitrakcyjne FiveStar mają jeszcze jedną przewagę nad baterią litowo – jonową: nie potrzebują chłodzenia i ogrzewania (w autach elektrycznych stosuje się do tego rozbudowany układ chłodzenia / ogrzewania z płynem na bazie glikolu) a także w stu procentach podlegają recyklingowi. A zatem są przyjazne dla środowiska.
Samochód elektryczny iXAR ma bardzo nowoczesne nadwozie. Auto jest zgrabne, czterodrzwiowe, ma śmiało poprowadzoną linię okien, przyciągający wzrok pas przedni i tylny, z oryginalnymi reflektorami. Równie interesujące jest nowoczesne wnętrze samochodu. Uwagę zwraca miejsce pracy kierowcy oraz ciekawie zaprojektowane fotele.
Auto mierzy 3,63m długości, 1,48m szerokości i 1,55m wysokości. Masa własna iXAR-a to 450 kilogramów. Dzięki przynależności do klasy L7e, auto mogą prowadzić osoby, mające prawo jazdy kategorii B1 (od 16 lat).
W połowie września elektryczny iXAR wyruszył w trasę nad polskim wybrzeżem. Zorganizowała ją firma iXAR we współpracy z naszą marką FiveStar. Pojazd pokonał trasę z Międzyzdrojów na Hel w ciągu kilku dni. W praktyce sprawdzono zasięg auta, który wyniósł do 50 kilometrów. Auto było ładowane na dużych polach kempingowych.
W planach jest zwiększenie zasięgu do 100 kilometrów. IXAR powstaje z myślą nie tylko o pracy na terenie miasta. Auto mogłoby być wykorzystywane na wynajem w miejscowościach turystycznych. Niebawem iXAR wyruszy w kolejną trasę promocyjną.