Wysokie temperatury powietrza są szkodliwe dla akumulatora samochodowego. Tak samo jak mróz. Dlatego latem trzeba chronić akumulator przed rozładowaniem. Jak to zrobić?
W trakcie bardzo ciepłych dni mogą pojawić się poważne problemy z uruchomieniem silnika samochodu. Niekiedy trzeba kilkakrotnie przekręcać kluczyk w stacyjce, albo naciskać przycisk start, aby móc uruchomić silnik. Gdy robi się nieco chłodniej, problem znika. Ale w trakcie słonecznych dni, albo wtedy gdy temperatura wzrasta do ok 30 st. C, powraca. Co mówią mechanicy, gdy kierowcy zwracają się do nich z prośbą o rozwiązanie problemu? Szukają winnego. Zużyte wtryskiwacze, zapchany filtr pochłaniania oparów paliwa, zużyta pompa paliwa, stary rozrusznik… Tymczasem źródłem problemu jest inny podzespół.
W trakcie bardzo ciepłych, słonecznych dni kierowcy może przydarzyć się gorsza „niespodzianka”. Auto wystawione na działanie promieni słonecznych w ogóle się nie uruchomi. W niektórych przypadkach wystarczy stosunkowo krótki okres czasu parkowania w miejscu silnie nasłonecznionym. W takim przypadku rozrusznik może tylko rzęzić. Może też w ogóle się nie uruchomić, a w samochodzie nie będzie działać nawet centralny zamek. Co jest powodem? W obydwu przypadkach winnym jest wystawienie akumulatora samochodowego na działanie bardzo wysokiej temperatury. Do tego dochodzą jeszcze problemy poboczne. Najczęściej niedoładowanie akumulatora, spowodowane ciągłą jazdą na krótkich odcinkach.
Powodem może być też korzystanie z wyposażenia samochodu, obciążającego układ elektryczny. Na przykład klimatyzacji samochodowej, wentylacji, systemu multimedialnego i lodówki samochodowej, podłączonej do gniazdka zapalniczki.
Każdy akumulator samochodowy podlega zjawisku samorozładowania elektrycznego. Samo rozładowanie akumulatora kwasowo-ołowiowego jest procesem naturalnym, wynikającym z natury reakcji chemicznych zachodzących w jego wnętrzu. Poziom samorozładowania akumulatora rozruchowego w samochodzie zależy od kilku czynników. To między innymi stan akumulatora i technologia, w jakiej go wykonano. Proces ten jest również zależny od temperatury zewnętrznej. Optymalna temperatura pracy dla akumulatora samochodowego (akumulatora rozruchowego) to 20 st. C. Jeśli temperatura zewnętrzna zwiększy się o 10 st. C, proces samorozładowania akumulatora przyspiesza dwukrotnie! Jeśli temperatura zewnętrzna wzrośnie o 20 st. C, proces samorozładowania akumulatora przyspieszy czterokrotnie!! W trakcie lata temperatury zewnętrzne w Polsce mogą osiągnąć 30 st. C. Ale trzeba pamiętać o czymś innym. Wystawienie samochodu na bezpośrednie działanie promieni słonecznych powoduje, że temperatura pod maską gwałtownie wzrasta. Tak samo, jak w kabinie samochodu. I w słoneczny dzień może bez problemu osiągnąć 50 st. C.
Trzeba też pamiętać, że po wyłączeniu silnika samochodu, akumulator zasila szereg odbiorników prądu. To na przykład alarm samochodowy i wszystkie urządzenia, wymagające podtrzymania danych w pamięci (sterowniki itd.). Teoretycznie, pobór prądu po wyłączeniu silnika nie powinien przekraczać 80 mA. Jednak czasami zdarza się, że jest on znacznie wyższy. Powodem mogą być problemy z instalacją elektryczną (przebicia, zwarcia, uszkodzenia). Wyższy pobór prądu może być również spowodowany niewłaściwym montażem dodatkowego wyposażenia samochodu. Na przykład alarmu albo nowego audio lub systemu multimedialnego. Rozładowywanie akumulatora może również przyspieszyć niesprawny rozrusznik. Wyższe temperatury powietrza są także groźne dla trwałości samochodowych akumulatorów rozruchowych. Znamionowa temperatura pracy akumulatora samochodowego to 20 st. C. Każdy wzrost temperatury o 8 st. C powoduje skrócenie żywotności akumulatora o połowę. Jeśli akumulator będzie stale pracował w temperaturze 28 st. C, prognozowana żywotność skróci się o 50%.
Problemy potęguje jeszcze sposób eksploatacji samochodu, będący powodem niedoładowania akumulatora samochodowego. To przede wszystkim jazda samochodem na krótkich trasach. A także bardzo duży pobór energii elektrycznej podczas jazdy na krótkich trasach. Włączona klimatyzacja, system multimedialny, ładowarki telefonów komórkowych itd. Równie destrukcyjne jest pozostawienie samochodu na długi czas na parkingu. Naturalne procesy samorozładowania, wysoka temperatura i zużycie prądu przed odbiorniki (np. alarm) doprowadzą do głębokiego rozładowania akumulatora. Głębokie rozładowanie akumulatora może doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora.
Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, aby nie wystawiać samochodu na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Powodują one bardzo silne nagrzewanie maski silnika. Przez to temperatura pod nią gwałtownie wzrasta do bardzo dużych wartości. Samochód warto stawiać w cieniu. Bardzo dobrym rozwiązaniem są wiaty, chroniące przed słońcem. Albo murowane garaże. Pomóc może także pokrowiec ochronny (plandeka), jeśli została wyprodukowana z grubszego materiału. Jeśli samochód będzie miał przed sobą dłuższy, parodniowy postój w trakcie upału, warto wymontować akumulator. Jeśli auto jest eksploatowane tylko na krótkich trasach, warto choć raz w miesiącu doładować akumulator do pełna. W tym celu trzeba go wymontować i naładować za pomocą ładowarki mikroprocesorowej. Wystarczy też raz na kilka dni przejechać kilkadziesiąt kilometrów po trasie. Wtedy alternator będzie miał możliwość podładowania kumulatora samochodowego.
Warto również zastosować w samochodzie właściwy akumulator o dobrych parametrach technicznych. Przykładem mogą być akumulatory z linii FIVE STAR Original Sealed. To linia akumulatorów rozruchowych, charakteryzująca się wysoką odpornością temperaturową i mechaniczną. Ich płyty zostały wykonane w oparciu o technologię Bartona. Zastosowano w nich specjalne pokrywy, uniemożliwiające odparowywanie wody i zapobiegające dostępowi do wnętrza. Pokrywy akumulatorów FIVE STAR Original Sealed zostały wyposażone w skraplacz gazów. W procesie produkcji zastosowano nowoczesne technologie produkcji tlenku ołowiu i wzmacniania płyt akumulatora. Akumulatory FIVE STAR Original Sealed, w charakterystycznej, czerwonej obudowie, charakteryzują się dobrymi parametrami technicznymi. Zapewniają wysoki prąd rozruchu, co znacznie ułatwia uruchomienie silnika.
Jeśli samochód jest eksploatowany ciągle na krótkich trasach, warto rozważyć zakup akumulatora FIVE STAR EFB. To akumulatory, opracowane z myślą o samochodach z systemami start – stop. Można je jednak stosować również w autach bez start – stop, eksploatowanych przede wszystkim na krótkich trasach. Akumulatory FIVE STAR EFB, w charakterystycznej, żółtej obudowie, są dostosowane do wielokrotnego uruchamiania silnika w trakcie jazdy. Dzieje się tak dzięki dwukrotnie większej odporności cyklicznej akumulatorów EFB w stosunku do akumulatorów kwasowo – ołowiowych. Użycie akumulatora EFB zamiast standardowego, kwasowo – ołowiowego, pozwala na dwukrotnie przedłużenie okresu eksploatacji baterii. Właściwy akumulator do samochodu można łatwo dobrać. Wystarczy odwiedzić stronę www.fivestar.pl i wpisać dane, dotyczące swojego samochodu.
Lato to ciężki okres eksploatacji dla samochodów. Nie bez powodu mówi się, że akumulatory chorują latem, a umierają zimą. Jednak akumulator samochodowy można chronić przed niekorzystnymi warunkami. Warto również zastosować właściwy akumulator samochodowy dobrej jakości, który będzie bardziej odporny na wysokie temperatury.
Michał Lisiak