Zielone, czarne czy białe? Oczko w akumulatorze informuje kierowcę o tym, czy akumulator jest dobrze naładowany, czy też jest rozładowany i wymaga zastosowania prostownika albo ładowarki mikroprocesorowej. Jak działa oczko w akumulatorze bezobsługowym?
Zielone oczko? Można jechać! Mamy naładowany akumulator! Czarne oczko? Mogą być problemy z uruchomieniem silnika. Trzeba koniecznie przeprowadzić ładowanie rozładowanego akumulatora. Białe? Jest bardzo źle, trzeba uzupełnić poziom elektrolitu. Może akumulator jest nieszczelny?
Magiczne oczko to element wyposażenia, którym może poszczycić się akumulator bezobsługowy. Oczko znajduje się na górnej części jego obudowy. Może się wydawać, że jest tam mała dioda, która zmienia kolor w zależności od stopnia naładowania akumulatora. Ale nie. Nie jest to dioda. To oczko. Zasady jego działania są bardzo proste. Warto je poznać. Na początek musimy wiedzieć, czym charakteryzuje się akumulator bezobsługowy.
Akumulator bezobsługowy nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu – przez okres do 5 lat. Ponieważ w polskich warunkach klimatycznych średnia długość życia akumulatora wynosi od 4 do 6 lat, to można przyjąć, że akumulator bezobsługowy nigdy nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu. W przypadku akumulatora kwasowo – ołowiowego napięcie ładowania (przez alternator i regulator napięcia) nie może wynosić więcej, niż 14,4 V, a temperatura zewnętrzna nie może być wyższa niż 45 st. Celsjusza. Wiele akumulatorów bezobsługowych ma również magiczne oczka.
Akumulator bezobsługowy to najlepsze, najwygodniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Nie trzeba uzupełniać w nim poziomu elektrolitu. Five Star Polska Sp. z o.o. produkuje trwałe akumulatory bezobsługowe, zaprojektowane z myślą o współczesnych samochodach. Także tych, mających rozbudowane wyposażenie elektryczne i elektroniczne. W ofercie Five Star Polska Sp. z o.o. znajdują się akumulator Five Star Oryginal Sealed, ze specjalną, szczelną pokrywą górną, wyposażoną w układ skraplania oparów elektrolitu. Dzięki niej spada zużycie wody, a akumulator przez cały, średni okres eksploatacji (w polskich warunkach klimatycznych) nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu. Akumulatory Five Star Polska Sp. z o.o. są trwałe, odporne i bezpieczne. Producent udziela na nie gwarancji do 30 miesięcy.
Każdy akumulator zawiera elektrolit. To 40% wodny roztwór kwasu siarkowego. W elektrolicie zanurzone są płyty dodatnie i ujemne. Gęstość elektrolitu zmienia się wraz ze stopniem naładowania akumulatora.
Do pomiaru gęstości cieczy służy przyrząd, zwany areometrem. Areometr to proste urządzenie pomiarowe. Urządzenie działa w oparciu o pomiar siły wyporu. To siła, działająca na ciało zanurzone w płynie, w obecności ciążenia. Działanie siły wyporu opisuje prawo Archimedesa. W areometrze siła wyporu działa na zanurzone w nim ciało stałe.
To prosty areometr, składający się z odpowiednio wyprofilowanej rurki, zielonej kuleczki z tworzywa (to ciało stałe, na które działa siła wyporu elektrolitu) oraz pryzmatu, zamontowanego w górnej części pokrywy akumulatora. Pryzmat, zamontowany w górnej części akumulatora to okrągły element z tworzywa sztucznego, składający się z płaskich, przezroczystych ścian. Jego zadaniem jest zmiana kierunku biegu fal świetlnych. To pryzmat odpowiada za to, że na górnej części obudowy akumulatora widoczne jest zielony, czarny albo biały kolor, przypominający świecącą diodę LED.
Jeśli planujesz zakup akumulatora samochodowego – sprawdź ofertę Five Star Polska Sp. z o.o. Dzięki prostej w obsłudze wyszukiwarce na stronie FiveStar.pl w ciągu kilku chwil dobierzesz idealnie akumulator do swojego samochodu. Akumulatory Five Star Polska Sp. z o.o. to bezpieczeństwo, wysoka jakość, trwałość i dobra cena.